12.11.07

--- Hari 5 & 6 : Gunung Tahan YSB ---

Hari 1 & 2  Hari 3 & 4   Hari 7 & 8   Hari 9 & 10

11 November 2007

Morning semua…… Semalam antara cabaran awal yang ditempuhi. Tidur yang tidak selesakan. Takper. Biasa la tu. Lupakan kesusahan semalam. Kita mula yang baru hari ni Winking smile

Ok……buat pengurusan diri, sediakan sarapan dan packing.

Sebelum bergerak, nyanyi lagu Negara Ku dan Negeri Kedah……semua sila berdiri. Bacaan doa dan jalan.

Dari Kem Kubang menuju ke Kem Belumut, ambil masa lebih kurang 1 jam. Kami tiba di Kem Bongsai sekitar jam 6 petang. Alhamdulillah….

Hujan renyai-renyai menemani pendakian kami.

Perkara misteri yng berlaku hari ini ialah, payung pink kepunyaan ___________ hilang. Hmmmm…..tak tahu hilang mana? Jatuh on trek? Tapi orang belakang tak jumpa pun. Takper. Ada penghuni hutan yang berkenan kot. Hihihihi…….

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hari ini, kami bermalam di Kem Bongsai. Alhamdulillah….on schedule. Kem Bongsai ini agak sempit actually. Selain dari itu, kecerunan tapak khemahnya agak cerun. Hmmmm…… Layankan aja. Jangan banyak songeh. Dalam kerenyaian hujan, kami mendirikan khemah.

Masa ketibaan kami di Kem Bongsai, kami dapat lihat pemandangan gunung. Kelihatan putih-putih seperti air terjun dari celahan-celahan gunung. Banyak sekali. Alaaaaaaaa…..susah la nak explain. Faham sendiri je lah yer. Hahahahahaha……

Dalam keadaan basah ditambah pula dengan cuaca yang semakin sejuk, sangat-sangat mencabar. Kini kami telah berada pada ketinggian di mana cuacanya sangat sejuk. Aaaaaaaaaaaaaaaa……….. sejuuuukkkkkkkkk….!!!

Pengurusan diri……….zzzzz….zzzzz…..

12 November 2007

Hari keenam…….. Sejuk masih menyelubungi pagi. Terasa malas untuk keluar dari sleeping bag. Arghhhh……. Tapi tak boleh malas-malas sebab nanti lambat gerak.

Kami punya gogo, Abg Jept dah bangun. Siapkan breakfast.

Sebelum gerak, jangan lupa lagu Negara Ku dan Negeri Kedah…….berdiri tegak semua. Jangan gelak Huda dan Tipah. Hahahahaha……

Pada paginya, baru kami dapat lihat pemandangan sebenar di hadapan Kem Bongsai ini. Superb punya pemandangan. Berdiri gagah banjaran gunung… Tiada kata yang dapat diungkapkan. Maha Pencipta, Allah Maha Besar.

Selesai packing, kami pun bergerak. Malam ini, kami akan bermalam di puncak Gunung Tahan. Wow…..kan. Haaaaaaa…… Tapi perjalanan tak semudah yang disangka. Keindahan view yang superb, melalaikan kami. Walaupun penat, terasa berbaloi sangat. Perjalanan atau pendakian kian perlahan dek berfoto terlalu banyak. Hahahahaha…… tak terkata keindahannya.

Cuaca terasa dingin tapi cahaya matahari begitu menggigit kulit. Panas dan sejuk silih berganti.

Pada permulaan perjalanan, treknya agak berlumpur dan bercampur batuan. Pokok-pokok dari spesis bongsai kiri dan kanan.

Seterusnya, kami mula mendaki di mana treknya mula berbatuan putih. Sekali sekala kami berhenti berehat dan melayani pemandangan indah Maha Pencipta.

Kurang dari 3 jam, kami tiba di Bukit Botak.

IMG_1446 copy

Bukit Botak. Satu kawasan yang sangat luas. Dapat menampung ramai pendaki jika ingin berkhemah di sini. Namun, permukaannya yang berbatu keras, amat sukar bagi khemah jenis fly sheet dan ground sheet. Tent lebih mudah Open-mouthed smile. Selain itu, kawasannya yang terbuka dan lapang, mendedahkan pendaki dan khemah kepada tiupan angin kencang.

Sumber air? Ya…! Di sini terdapat sebuah perigi semulajadi yang dipenuhi air. Namun ianya bergantung pada musim. Jika kadar hujannya kerap, maka tidak ada masalah. Kedalaman perigi semulajadi ini, sukar diramalkan. Mungkin pada masa depan, ada geng-geng National Geo. boleh datang buat siasatan. Hihihihi……

Kami berhenti agak lama sedikit di sini melepaskan penat lelah. Selain itu, saja nak menikmati keindahan alam ini. Paling best, aku saja tabahkan diri dengan mandi di air perigi ini. Arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh……! Airnya sangat sejuk. Dah la cuaca sejuk. Tapi takpe, pengalaman. Hahahahaha…… Yang penting dapat Zuhur. Alhamdulillah……. Winking smileThumbs up

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alhamdulillah….kami selamat tiba di puncak Gunung Tahan, gunung tertinggi di Semenanjung Malaysia dengan jayanya. Tahniah pada semua line up. Kami tiba di puncak sebelum jam 3.00 petang. Ikut jadual, kami akan bermalam di puncak selama 2 malam. Yeaaahhhh…..!!!

Tanpa membuang masa, kami terus bergambar kenangan. Excited sangat……… Open-mouthed smileHot smile. Perasaan yang sangat gembira tak tak terkata.

Khemah tak dirikan lagi, tapi dok sibuk bergambar. Hahahahaha….. Kami bergambar dengan memakai t-shirt rasmi yang telah disediakan. Kemudian, kami bergambar pula dengan baju tema iaitu Baju Melayu, Baju Kurung, Jubah dan sewaktu dengannya. Menarik sangat…!!! Macam-macam pose.

DSCN3138 DSCN3139

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hujan turun pada sebelah petangnya. Mulanya agak lebat tapi tidak lama. Diikuti renyai-renyai. Untuk itu, kami telah mempersiapkan longkang di keliling khemah. Mujur kami bawa JKR dalam trip ni. Hahahahaha……. Pengalaman di Kem Kubang, mengajar kami agar membuat longkang agar air hujan tidak melalui bawah ground Winking smile.

Pengurusan diri, masak dan tidur. Sebelum tidur tu, sempat la merawat mana-mana anggota yang sakit-sakit. Repair sendirilah yer……hihihihi….