1.6.10

---xPdc AWAK BUSUK (Arong-Bukit Sisik-Panti)---

Program ni boleh dikatakan 'program pakai jadi' la. Sekejap jd, sekejap xjd. Mana satu ni kan... Kebetulan XPDC Beno Ponco datang menyapa. Tapi disbbkan masalah bot, akhir xjd join Ponco dan Kak Yan yang begitu bersemangat maka jadilah xpdc ni. Di tambah pula dengan Golok yang beria2 nak gi Arong. Mungkin dia dah mimpi kot, sbb tu nak sesangat ke Arong. Berehhhh!!!

Trip kali ni di namakan Trip Awak Busuk!!! Nak tahu kenapa, baca hingga akhirnya....

Photobucket

Kak Yan as a leader bertungkulumus invite semua org. Last2 yang jadi hanya 7 org jer. Line up ialah Topek, Nizam, Lin, Yan, Golok, Ben dan Babu. Ok what. Mula2 dlm fikiran mesti xbest xpdc kali ni sbb org ciput. Tp itu semula tidak berlaku malah lebih seronok.

Untuk itu ikuti episod keseronokkan sepanjang xpdc AWAK BUSUK ini k!!!

Sabtu, 29 Mei 2010
Aku dan Lin bergerak dari Melaka kira2 jam 1.30 pagi. Plan asal nak gerak kul 12mlm tp ter anjak berikutan ada kawan dari jauh hendak berjumpa. But its ok. Still on schudule. Jam 1.30 pagi bertolak ke Simpang Renggam untuk ambil Yan. Jam 3.00 pagi kami sampai. Terus gerak ker Mersing. Perjalanan yang jauh terasa dekat dek kepetahan dan kenyaringan suara Penglipurlara bercerita itu dan ini tentang alam persekolahannya.

Sekali/a jalan raya ditutupi kabus tebal hingga terpaksa aku memperlahankan kelajuan pemanduan. Suasana seram terasa dari luar kereta. Huuuuuuuu......

Jam 5.00, kami mula memasuki bandar Mersing. Terus ke masjid yang kat atas bukit nan tersergam indah itu. Kami sempat tidur lebih kurang setengah jam takkala bilal mula membuat persediaan untuk solat Subuh. Kemudian Golok pun tiba dari Pasir Gudang.

Langit Mersing semakin cerah apabila sang suria mula menampakkan cahaya nya. Apa lagi jom la sarap. Niat di hati nak bawa sarap kat tepi pantai, aleh2 mana tempat aku bawa tah. Tapi ada jugak la kedai makan. Hehehehe....

Photobucket

Lama pula menunggu si Babu ni. Jam dah kul 9 pagi ni. Kami berempat ambil keputusan tuk terus saja ker kaki gunung Arong. Sms Babu suruh terus ke sana. Perjalanan ke sana pun mengambil masa yang lama jugak la.

Ketiadaan line di sana menyebabkan masa kami semakin terbuang takkala Babu xsampai2 lagi di pintu rimba. Aduhai...... Kami punya la keluar balik hingga ke jalan utama untuk dptkan line dan akhirnya kami berjaya bersatu. Kami tinggalkan kereta Golok di pintu keluar (pantai) kerana kami akan keluar dari sana. So nnt leh naik kereta Golok ke pintu rimba semula.

Jam 10.30 pagi, kami memulakan pendakian. 10 minit pendakian, peluh dah berbaldi2 keluar. Penatnyaaaaaaaa.... Babu yg otai pun mula menunjukkan sintom2 pewai. Hmmm.... Lin n Yan bukan men laju lagi ek. Actually trek xder la hardcore pun. Biasa2 jer. Pokok2 pun nice jer.

Kurang dari sejam kami pun sampai puncak Gunung Arong. Waaahhhh..... bestnya. Takde la tinggi sangat gunung ni. Ketinggian gunung ini ialah 274 meter dari aras pantai. Boleh la petang2 jogging sampai puncak. Hehehehehe.... Kat puncak ni dah ader org buat cam gajet dow. Ader meja, kerusi dan bagai2... View pun nice la. Tak rugi datang tau. Apa lagi snap2 la pic tu....

Pemandangan dari puncak Gunung Arong

Menikmati juadah

Group foto

Lepas huwa huwa kat puncak, kami pun menggerakkan diri ini untuk turun. Time tu dalam kul 12.15 pm. Ikut plan asal pas Arong nak nek Panti tp mcm tak jd jer. Mana taknya. Dah kul berapa ni kan. Takpe2, itu biar Cik Lin yang settlekan sbb dia AJK Tentatif.

Perjalanan turun tidaklah mengambil masa yang lama. 30 minit kami pun sampai bawah. Tepi pantai lagi tu. Cantik la pantai dia. Tp Aur lagi cantek. Hehehe....

Foto cover album

Kami pun kemeh2 dan bergerak ke Pekan Mersing semula tuk makan tgh hari. Di sbbkan Mersing di bawah jajahan dakBen, maka beliau lah org yang bertanggungjawab untuk belanja makan. Horeyyyyy!!!.... Apa de hal kan..kan...kan...

1 jam makan2 n santai2 kat Restoran Atap, kami pun mulai bergerak ke Kota Tinggi. Tidak lupa membeli tali rapia dan tali tuk tarik khemah. Plan malam ni kami akan bermalam dulu di Air Terjun, kota Tinggi. Tak biasa pergi pun tapi Lin tahu. Kali ni kami disertai dengan 2 org lagi teman iaitu Topek dan Nxum (nak bunyi pun xtahu nama ni).

Kami sampai di Air Terjun dah agak kepetangan. Kami menyelusuri ladang kelapa sawit dlm kegelapan malam. Ada sesat sikit la. Al maklum la malam xnampak kan...kan...kan... Sejam kemudian kami pun sampai di kawasan perkhemahan lalu mendirikan khemah. Bertemu pula seekor anak ular yang betul2 di kaki Topek ketika dia sedang mandirikan khemah. Naseb bek aku nampak. Hehehe... Kira hero la time tu.... lalalala....

Photobucket

Malam itu kami berbual2 sambil makan. Mengelilingi unggun api. Menyerap kepanasan bagi mengimbangi kesejukkan malam. Aku, Topek n Nxum berjaga hingga jam 3 pagi berbual pasal DSLR dan Raw Of Light. Hmmmm.....

Malam d'Bukit Sisik

Ahad, 30 Mei 2010

Alhamdulillah cuaca amat baik. Bintang2 berselerak di langit gelap. Keesokkan paginya kami bergerak ke kawasan air terjun di atas. Mencari tempat mandian yang lebih menyeronokkan.

Dah jumpe, kami pun mandi manda. Siap ader kelas renang lagi oleh Topek. Huuuuu....

Sang Arjuna

Mencari ilham

Mandian cahaya

Santai...

Photobucket

Air terjun yang nice gak la..... Siap mandi manda, kami bergegas pula untuk ke Gunung Panti. Pintu rimbanya tidak jauh dari tempat parking kereta di luar sinun. Dalam masa yang sama, kami bertembung dengan orang Singapura yang turut serta menjelahai hutan Air Terjun ini. Tapi dalam konteks rombongan sekolah la...

Hujan dengan lebatnya turun sekejap sebelum kami memulakan pendakian. Kira2 jam 1 pm, kami pun redahi juga saki baki hujan yang ada. Kebetulan mmg hujan pun dah benti time tu. Treknya tidaklah susah sangat. Ala2 Gunung Angsi la gitu. Perjalanan kami memakan masa hampir 2 jam gak la. Biasa la umur dah semakin meningkat ni dah xlarat.

Pendakian kami terhenti di step terakhir untuk sampai ke puncak. Sebuah batu yang besar dan perlu memanjatnya. Di situ kumpulan pelajar Singapura tengah turun. So jem la sekejap. Pada tafsiran kami, mereka adalah kumpulan yang sama dengan kumpulan yang kami jumpa di Air Terjun. Baju nya sama cuma warna je lain. Jemu dengan menunggu, kami meminta agar kami naik dulu sebelum mereka sambung kembali untuk turun. Mana tidaknya. Diaorg ramai dow. Kalu tunggu ni, mahu esok pagi kami sampai puncak. Dah la sejuk kan. Hehehe......

Alhamdulillah, kami tiba di puncak di kala jarum jam belum melewati 3 petang. Sekali tengok puncaknya macam puncak Gunung Bubu. Pemandangannya pula agak terbatak kerna time tu kabus tebal. Mmmmm....

Sepanjang perjalanan dan pendakian, kami tak kering gusi dek celoteh Kak Yan yang begitu banyak cerita. Dari dalam keta semalam, ke Arong, hinggalah ke Panti. Dari cerita hal2 sekolah hinggalah ke hiburan. Paling best mengenai artis yang di minatinya iaitu Noah Hujan. Kes berkaitan laporan peminat mengenai tulisan 'Awak Busuk'. Sbb itulah trip ni dinamakan 'Awak Busuk'. Kahkahkah....

Macam biasa dah sampai puncak, kami bersantai2 dan berpic2....

Photobucket

Macam ada kenduri plak kan

Sebelum siap2 nak turun, kami sempat lagi take a group photo. Hehehee.....

Group foto lagi

Photobucket

Udah2 ler. Jom turun. Dalam perjalanan turun, kami terserempak lagi dengan kumpulan Singapura tu lagi. Mak ai! Tak sampai2 lagi budak2 ni. Rasanya dah lama lepak2 kat atas sana. Kami mengambil keputusan untuk memotong mereka sambil berlari turun. Dari jauh, seorang guider diaorg berkata 'Six climber'. Hehehe.... Baget bagus. Terdengar pula diaorg berkata 'They are profesional climber". Hahahaha..... Konon2 nak bagitau studet diaorg la. Bangga pun ader bila dengar. Lalalalala.......

Kami selamat sampai di bawah kira2 jam 5.15 petang.

Kami singgah di sebuah masjid di luar sana untuk membuat pengurusan diri. Pastu kami ke Pekan Kota Tinggi untuk makan malam. Atas cadangan Topek, kami makan di sebuah restoran Cina Muslim. Hmmm.... Menarik ker???

Teh Cina

Macam makan besar TAHUN BARU CINA la plak

Alang2 dah sampai Town Kota Tinggi, Topek membawa kami pusing2 bandar. Kami singgah di menara jam. Pada menara jam ni terdapat tanda aras banjir terburuk pernah melanda bandar ini tidak berapa lama dulu. Sian kan....

Kami tamatkan xpdc kami di sini sahaja. Selesai bersalaman, kami pun pulang ke destinasi masing2... Sebuah percutian yang amat bermakna...

~~~end~~~

1. 29 Jun ker 29 Mei 2010 xpdc ni ?

2. wuah...powwer2...
    ben, nanti ktorg nk hangout p.aur plak...
    nak naik batu cina, layan view...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...