26.11.14

--- XPDC Tambuyukon Hari 2 ---

Hari 1   Hari 3   Hari 4   Hari 5

26 November 2014, pagi yang ceria. Subuh jam 4.47 pagi ok.

Nak shared sedikit ilmu yang aku baca. Ia berkaitan garam. Rasulullah apabila tiba di suatu kawasan baru, mean bermusafir, Baginda akan meletakkan garam pada lidah. Ini bertujuan bagi sistem badan dapat menerima suasana baru. Garam yang digunakan, mestilah garam bukit.

Ada la kaedah-kaedah dan teknik yang Baginda guna seperti jari mana yang Baginda guna. Antara lain fungsi garam ialah, dapat menghidarkan diri dari terkena sihir atau ganguan syaitan. Maka dalam konteks kita sebagai pendaki ni, yang selalu masuk hutan, tempat tinggal jembalang, boleh la kita amalkan. Lately ni kan banyak kejadian berkaitan dunia pendakian yang tidak enak didengar. At least ni usaha kita. Korang boleh google kalu nak tahu lebih. Atau bertanya ustaz-ustaz. Saya just bagi hint jer. Terpulang la nak amalkan atau tidak. Terpulang pada kepercayaan masing-masing. In shaa Allah…. Tapi kalu solat pun abaikan, macam mana Allah nak tolong kan. Hahahahaha…..

Motip bebel pepagi ni naper? Owh….taklah. Saja berkongsi rahsia awek muda.

Ok…ok… kami cergas bangun Subuh. Pengurusan diri dan sebagainya. Masak dan makan pagi dan luch pack. Barang yang tidak mahu dibawa, boleh tinggal di sini jer.

Sementara menunggu guide dan porter datang, kami melakukan aktiviti pemanasan body terlebih dahulu. Diikuti dengan nyanyian lagu Negara Ku dan bacaan doa oleh Shafri. Huda dan Azizah nyanyi dengan penuh patrotik.

Guide belum sampai. Oleh itu, En. Suani membawa kami ke sebuah tapak tanaman kajian. Haaaaaaa…..kat situ ada lebih dari 10 jenis tumbuhan yang sedang dibuat kajian oleh pengakaji, saintis, student master, dan profesor. Antara fungsi pokok yang sedang dikaji itu ialah menyerap mineral nikel.

Nikel ni satu mineral yang akan mempengaruhi samada air di kawasan tersebut sesuai atau tidak untuk di minum. Tak sesuai tu bukan bermakna tidak boleh minum. Cuma untuk jangka masa panjang, nikel ni memberi kesan pada tubuh badan seperti mandul.

Sorry, cannot tell banyak sangat sebab aku tak ambil cakna sangat. Tak save dalam memory sebab diluar bidang minat otak. Saraf otak berkaitan tumbuhan belum berfungsi masa tu. Dengar memang dengar, cuma tak save. Hihihihihi………. Party smile Tapi, En. Suani memberi penerangan tu memang bersungguh-sungguh la. Siap ada demostrasi lagi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tepat jam 9.30 pagi, semua guide dan porter dah ada di sini. Menepati waktu sangat. Kami pun berkumpul semula dan sesi suai kenal. Keempat guide ini adalah bapa dan anak. Hahahaha….satu keluarga. Paling muda, baru lepas SPM. Tak ingat nama sebab dia tak banyak cakap. Fungsi dia porter.

Ketua guide ialah En. Surugan Kapal @ Jeffery. Kemudian ada Richard dan (terlupa nama). Maafkan saya. Kelemahan saya cannot remember a name. Nak catat pun tak sempat sbb note dah simpan. Hahahahahaha…. Pasni aku bawa goPro. Aku rekod semua. Senang. Hahahahahaha….

Sepatah dua kata dari guide. Kami pun bergerak. Guide cakap, rileks-rileks saja. Tak perlu cepat. Yang paling penting ialah keselamatan. Destinasi hari ini ialah Kem Wuluh.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kurang dari sejam, kami tiba di KM 1. KM 2 ada Pondok Kulat. Jalan depan lagi, kami tiba di kawasan pokok bunga terbesar di dunia, reflesia. Masa guide beritahu tu, berbunga-bunga hati aku sebab teruja nak tengok. Maklum la belum pernah tengok. Tapi sayang, bunganya belum berkembang. Huhuhuhuhu…… Crying face

Tapi takpa, dapat tengok yang belum kembang pun dah ok. Orang asyik post gambar yang dah kembang jer kan. Aku jer satu-satunya yang post belum kembang. Kira rare la. Hahahahahaha…… Selain itu, ada juga yang sudah kering dan baru nak membesar.

Ditanya samada masa turun kami berkesempatan? Jawapan guide, belum sempat kembang. Mungkin dalam seminggu lebih lagi baru bunga tu kembang.

Di KM 4, ada Pondok Kera. Rehat jap. Melepaskan lelah. Jam 12.30. Elok sangat makan pack luch yang dibawa. Nasi lemak sambal ikan bilis. Sedap. Dalam hutan, semua sedap ok.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KM 6, kami selamat sampai di Wuluh Camp. Jam menunjukkan 3.19 petang. Haaaaaa…..awal kan sampai.

Trekking hari ni boleh dikatakan agak santai. Trek sangat clear. Tak ada duri-duri yang menyangkut beg dan sebagainya. Happy la trekking hari ni. Performance kaki aku pun macam cemerlang jer. Syukur pada Allah. Tak mencanak sangat tapi banyak turun naik bukit. Banyak ok.  Kami juga ada melintasi beberapa anak sungai kecil.

Teringat kata-kata En. Suani tentang banyak pacat. Alhamdulillah….hari ni aku belum kena. Nampak tak stoking aku yang masih suci bersih murni tu. Tak kotor pun. Menunjukkan trek yang baik hari ni.

Sweeper tiba di campsite sekitar 20 minit kemudian. Tak jauh beza.

Cooling down oleh Azizah dari Johor. Kita nak tengok apa hasil Pusat Ko-Ku Johor. Tetiba……dia cooling sambil duduk. Hmmmmm….memang tak la. Dah la pacat. Adooiiiii……kakhakahkahkah…….. tak per. Follow jer.

Masa untuk dirikan khemah. Guide sedang menguruskan paip air dan tandas. Haaaaaaaaa…..sini ada tandas yang bersih ok. Air pun cantik. Tq guide.

Alhamdulillah……cuaca pun sangat baik. Cuma hujan jer sekejap tapi tak lebat.

IMAG1371

Malam tak buat apa-apa aktiviti ka? Takkan terus tidur? Yang beraktiviti malam ialah Huda, Semirul dan Etong. Depa dok masak maggi lewat malam kat dapur. Sambil borak-borak tentang hal dunia. Maggi dah masak. Semirul nak makan tapi dia lupa yang di cover dengan mask.

Jenuh gelak. Maklum la ustaz. Tutup aurat. Sampai nak makan pun lupa nak buka penutup muka. Hahahahahaha….. Lepas makan tu, depa balik ke khemah dan tidur.

bersambung…

Hari 1   Hari 3   Hari 4   Hari 5

1. Seronok membaca, link hari ke 3 x dpt click

1. owh....sorry.....that entry xsempat buat atas sebab kesibukan yg melanda...maafkan saya....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...