15.12.14

--- Yogjakarta 1, Gunung Merapi ---

Un plan trip. Plan asal aku nak ke Kerinchi.

Member aku, Faizal call and mesej ajak pergi cuti-cuti. Nak g Vietnam la, Thailand la, Sabah la, dan akhirnya ke Indonesia. Dia tanya aku mana best? Aku cakap semua best. Yang penting DUIT.

Bincang punya bincang, ok jom Yogjakarta je lah. Aku pun tanya pak Google, what so interesting in Yogja? Antara yang menarik ialah Candi Borobudur dan Gunung Merapi. Tidak kurang femes ialah Gunung Merbabu.

14 Dec 2015, aku berkejar-kejar ke airport. Macam biasa la aku kan. Kalau bab airport jer, kompom cemas. Itu ini tak kena. Maklum la. Selalunya orang yang uruskan berkaitan flight tapi kali ni aku kena buat sendiri. Arghhhhhhhh…….. Kali ni lagej tak ambil. Just hand lagej. Punya la jauh pintu masuk kali ni. Berpeluh-peluh lari.

Kejap-kejap aku mesej Faizal tanya itu ini. Mamat tu dah check-in pun. Aku baru nak tukar duit. Hahahahahaha….. Bukan itu saja, aku siap salah kaunter passport lagi. Hahahahaha….. Sesampai di dalam, Faizal cakap, rileks la. Sejam lagi. Time kat tiket tu boarding jer. Fuuuuuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh………

Peluh dah kering….jom fly…..

IMAG1561

IMAG1564

IMAG1566

Alhamdulillah…selamat tiba di Bandar Udara Internasional Adisutjipto, Yogjakarta lewat petang. 2 jam lebih di udara. Bergoyang-goyang kapal terbang. Aduuuuuhhh….nerbes aku. Pilot asyik dok cakap jer. Bagitau kadar cuaca la. ketinggian la. Arghhhhhhhh….. tapi kan, dalam banyak kali aku naik AAsia, ni lah kali pilot cakap dengan jelas dan aku faham apa yang dia sebut. Sebelum ni, cakap macam dalam kelambu. Pui….

Ok…dah sampai di airport, kami mancari signboard nama ‘Fitri’. Haaaaaaaa…..macam dalam drama kan. Kihkihkih…. tentang transport atau supir, aku dah deal dari Malaysia lagi. Tq tu @efie. Dia yang suggest sebab dia baru je balik dari jalan-jalan sini aritu.

Sebelum aku decide ambil Akhbar (supir), aku ada compare dengan beberapa supir lain. Beza lebih kurang Rp500. Maksud sini, Akbar murah sikit la. Bawah ni business card Akbar. Kenderaan jenis apa? Owh….Toyota Avanza.

Paling penting mesti korang nak tahu hargakan? Haaaaaaa…..rasanya tak perlu kot aku review kat sini secara tepat. Bukannya apa, nanti aku bagitau, pastu tetiba korang dapat harga lain. Haaaaaaaa……harga rasanya ikut pasaran la kot. Banyak faktor seperti kenaikan minyak. Tapi sepertimana yang aku bagitau atas tadi, aku memang compare dulu dengan supir lain. Dan harga lebih kurang jer. Aku booked Akbar untuk 4 hari 3 malam. Smile

Ok, kami pun dah jumpa Akbar.

Cuaca tetiba hujan… Kata Akbar, memang lately ni di Yogjakarta hujan. Daerah lain tak pasti. Keselesaan kereta? haruslah selesa tahap dewa. Naik 2 oarng jer. Hahahahahahaha…..

Travel kali ini agak berbeza dari segi baget. Selalunya aku atau member-member mesti nak cut cost giler-giler kan.  Tidur pun lebih kurang, asal boleh jer. Tapi this time, aku travel ngan member yang jarang-jarang travel macam kita selalu. So nak tak nak, aku pun follow jer trend dia. Yup….trip kali ni agak mewah. Firtstime.

Owh…lupa nak habaq, masa di Yogjakarta ni hampir sama dengan Sabah. Mean, matahari akan terbit dan terbenam dulu dari Semenanjung Malaysia tapi jam adalah sama. Contoh, jam menunjukkan 6 petang tapi matahari dah mula terbenam.

Benda pertama kami beli setiba berjumpa dengan Akbar ialah simcard. Dengan bantuan, Akbar, kami membeli simcard bagi memudahkan komunikasi. Tapi sebenarnya lebih kepada nak update pesbuk, insta dan wechat. Hahahahaha……

IMAG1725 copy

Kami plan, nak naik Merapi esok. So kami singgah dulu di kedai untuk beli ration. Yogjakarta memang sibuk. Jalan pun kecil-kecil jer. Ini pemandangan biasa la bagi aku yang banyak kali datang Indonesia. Dalam kereta, banyak kami berbual.

Malam ni kami akan check-in di Cangkringan Villa & Spa. Agoda jer.  Check-in and out pastinya berbeza lah dengan  Malaysia. Sini 11 a.m – 11 a.m. Akbar ada tanya tentang tentatif kami dan plan kami agak kurang cantik menurut Akhbar. Hmmmmmm……

Ok nak story……Tujuan kami check-in di Cangkringan adalah kerana memikirkan itu lokasi terdekat dengan jalur pendakian. Itu disebabkan kami nak cari hotel. Sumber Agoda hanya menunjukkan di area sini jer ada hotel.

Menurut Akbar, memang ini adalah antara jalur pendakian tapi itu sebelum meletusnya Merapi pada tahun 2010. Letusan 2010 telah memusnahkan jaluran di sini. Korang boleh google lah jika nak tengok peristiwa 2010 tersebut. Menariknya di sini ialah terdapatnya muzium dan rumah penjaga kunci, Mbah Maridjan. Banyak lagi peninggalan kesan letusan tersebut.

Untuk info, terdapat dua jalur pendakian utama iaitu Selo/Boyolali dan Kaliurang/Kinaharjor (ditutup sejak 1995).

Jalur pendakian Selo adalah jaluran utama yang kerap digunakan oleh pendaki. Dari Cangkringan Villa untuk ke Selo, memakan masa hampir 2 jam. Hmmmmm…..

Memandangkan kami dah booked, maka kami pergi jugalah. Kami tiba di Cangkringan Villa dalam jam 10.00 malam. Kami hanya ada masa 2 jam sahaja sebelum bertolak ke Selo. Lawak kan. Check-in untuk 2 jam jer. Hmmmmmmm…..

Cangringan Villa memang best. Tak mahal sangat pun dan berpatutan dengan layanan diberikan. Serius best tapi sayangnya sekejap jer. Huhuhuhuhu……

IMAG2344

IMG-20141210-WA0007

15 Dec 2015, jam 12 malam, kami check-out dan menuju ke Selo. Malam tak nampak apa-apa. Masa search aritu, boleh nampak macam-macam pemandangan. Dalam kereta, sempat la tidur lagi. Kumpul tenaga nak mendaki.

Around jam 0130 pagi, kami sampai di post Selo. Kami disambut oleh saudara _____________ . Beliau ni kiranya ketua la untuk post Selo ni. Kemudian, tiba lagi 3 pendaki. 2 wanita Singapore dan 1 matsalleh. Zzzzzz…..

Membuat pembayaran pendakian…

Seawal pagi, kami pun memulakan pendakian. Satu guide untuk aku dan member. Manakala yang group satu lagi, guide lain. Time ni tak nampak view perkampungan sebab gelap kan. Dari post, seberang jalan tu jer, kami memulakan pendakian trek berturap. Kiri kanan rumah-rumah orang kampung. Sepi. Sejuk. Trek berturap ni je pun dah mengah sebab memang mendaki. Gunung Merapi hanya bayang-bayang jer di depan. Besarrrrrrrr…!!!

Di depan Merapi, di belakang adalah Merbabu. Yup…..aku baru tahu yang dua gunung ni bersebelahan. OMG…!!! Sama macam Gunung Singgalang dan Marapi di Sumatera.

Setengah jam dok mendaki tetiba aku terfikirkan sesuatu. Something missing. Something yang tidak lengkap. Arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh…!!! DSLR. Aku tertinggal camera. Omaigot…!!! Macam mana aku boleh tertinggal camera niiiiii…… Guide tanya, nak turun ambil tak? Hmmmm……dengan berat hati, tak turun la sebab tak larat nak daki semula. Adoooooiiii……!!! Pasrah je lah. Guna camera handphone yang baterinya 50% ni je lah. Hmmmm…seteres aku.

IMAG1571 copy

Dalam pendakian ini, kami melalui 3 shelter. Shelter ni macam pondok rehat. Dalam pada itu, kami melewati satu group pendaki Indonesia. Mereka sedang berehat di shelter 3. Kami meneruskan pendakian lagi. Trek masih pagi pejal. Ada pokok-pokok. Jam 4.13 pagi kami tiba di Post 2. Guide kami minta berehat di sini dulu sebab masih terlalu awal untuk ke puncak. Katanya lagi, dah tak jauh.

Suhu memang agak sejuk. Ditambah pula dengan angin bertiup. Kalau berjalan tu, tahan lagi la sejuknya. Bila berehat, sangat-sangat sejuk. Aku bungkus dengan plastik hitam. Tu pun sejuk juga.

15 minit berehat, guide ajak jalan. Hahahahaha….dia pun tak tahan sejuk. Kami tiba di Post 3. Kawasannya lapang. Logik juga jika tak rehat kat Post 3 ini sebab lebih open dan pastinya akan semakin sejuk. Post 3 ni ala-ala Kem Botak, Gunung Tahan.

Selepas Post 2 tadi, trek dah mula tidak ada pokok. Barbatu keras. Di Post 3, fajar mula kelihatan. Langit mula merah-merah. Trek berpasir bermula selepas Post 3. Haaaaaaaaaa…….Trek cenggini memang penat. Layankan aja. Tapi trek berpasir Merapi ni tidaklah sesukar Semeru dan Rinjani. Trek berpasirnya pendek jer.

Apa pun aku masih tak puas hati sebab aku tak bawa camera…. Steaming mad

View jangan cakap la. Memang awesome…..

IMAG1575 copy

IMAG1607

IMAG1609

IMAG1610

Tiba di puncak sekitar jam 5.30 pagi. Group Singaporean tu sampai dulu dari kami. Walaupun perempuan, tapi mereka pantas ok. Perasaan tiba dipuncak pastinya gembira lah kan. On the way mendaki tu, kelihatan lubang-lubang udara panas dengan bau sulfur. Di puncak, boleh lihat kawah gunung Merapi. Tapi kawahnya tidaklah macam kawah Bromo.

Kawah ni dah pecah di sebelah Cangkringan. Menurut guide kami, sepatutnya puncaknya ada lagi 10 meter yang dikenali sebagai Puncak Garuda. Tapi kesan letusan, puncak tersebut dah runtuh. Selang beberapa minit, kelihatan pendaki-pendaki lain tiba di puncak. Acara berfoto…..

IMAG1612

IMAG1635

IMAG1636

IMAG1637

Dari puncak ini, jika bernasib baik dapat melihat Puncak Semeru dan kepulan asap berbentuk cendawan dari kawah Bromo.

Setengah jam kemudian, kami mula turun. Banyak lagi kot tempat nak cover. Hahahaha….. Dari puncak ini, kelihatan awesome ialah Gununug Merbabu. Dah tanam dalam hati, akan kembali untuk menawan Puncak Merbabu. In shaa Allah…

IMAG1638

IMAG1690

IMAG1691

IMAG1693

Masa kami mendaki pagi tadi, kedai cenderahati ni tutup. So dah niat nak singgah masa turun nanti nak singgah. Tapi sayang sejuta…juta….juta….masa turun pun tak buka. Adooiiii….

Masa kami menuruni gunung ni, guide dah macam cakap sesuatu yang bermakna. Ada baur-baur nak minta tip. Ok…faham.

IMAG1694

IMAG1707

IMAG1708

IMAG1709

Kami tiba di post sekitar jam 9.00 pagi. Ketibaan kami disajikan dengan lempeng pisang dan air kopi. Aku rasa la lempeng. Hahahaha….. air boleh request samada teh atau kopi.

15 minit berehat, kami membuat pengurusan diri.

Sedikit info, sebenarnya di Post Selo ni, ada menyediakan penginapan bagi pendaki. Nape dalam Agoda takder? Agoda tu tuk orang pemalas dan kaya jer. Hahahahaha….. Bagi pendaki-pendaki yang nak mendaki Merapi dan Merbabu, don’t worry to come here. Ok, nextime aku nak tidur sini.

Alhamdulillah……sampai juga aku ke Puncak Gunung Merapi ni. Selepas ini, kami akan kembali ke Bandar Yogjakarta. Untuk lokasi pelancongan yang seterusnya, ikuti sambungannya di sini…