1.6.15

--- Annapurna Base Camp 4 ---

01 Jun 2015… Bangun Subuh dan membuat pengurusan diri. Pastu keluar bilik layan view sambil snap-snap gambar. Semalam view petang, ni view pagi. Lain maaaaaa…

Pastu tunggu Hari panggil, ‘breakfast ready’. Hahahaha…. Kadang-kadang belum sempat dia sebut, kami dah ajuk. Dia pun tergelak. Hahahaha….. Nampak tak kemesraan kami. Begituuuuu…

Sarapan pagi ini ialah roti planta yang telah di bakar dan sup potato serta teh panas. Sedap menu pagi ni. Tapi sayang, potionnya sikit. Roti dua keping jer. Mohon makan berat next time. Ye la, guna tenaga maaaaa… Owh, anda boleh berbuat demikian dengan menggunakan bayaran sendiri. Hahahahaha……yang diorder ni berdasarkan baget company. Begituuuuuu…

Macam selalu, jam 8.00 pagi, kami dah gerak.

IMAG2924

IMAG2925 copy

IMAG2926 copy

IMAG2928

Dari guest house yang kami bermalam, trek akan menurun sedikit dan flat. Kemudiaan mendaki semula sehingga sampai di sebuah guest house di atas sana. Kemudian turun semula dan masuk trek yang agak rimbun pepohonnya. Maka tak la panas sangat. Dah sun burn kulit muka mak ni nok. Mmmm…

Senang citer, trek hari ni naik turun, naik turun… Ada trek tanah dan ada trek tangga berbatu. Tapi nanti akan ada satu trek tangga batu yang turun…turun….turun….turun…..turun…turun….turun……hahahahaha…..layan jer.

Fyi juga, trek ni merupakan laluan lembah. Maka kiri kanan ni, gunung dan puncak yang tinggi. Depan sana, dari jauh kelihatan Annapurna Range. Maka sepanjang trek adalah tidak bosan kerna mata tak jemu-jemu melayan pemandangan. Awesome…

IMAG2938

IMAG2939

IMAG2941

IMAG2944

Tiba di Bamboo jam 10.40 pagi. Rehat sambil ambil nafas. Penat melayankan tangga batu. Ada satu jer guest house yang buka, jika tak salah. Pastu sambung semula trekking.

Sekitar jam 12.00 tengah hari, kami sampai di Dovan. Macam tak jauh sangatkan antara Bamboo dan Dovan? Hihihihi…

Kelihatan damai dan bersih di Dovan guest house ni. I like. Sambil rehat tu, dok bincang samada nak lunch sini atau tidak? Usha dapur sikit dan, OK, kita lunch sini. Hahahahaha…

Hari terus mainkan peranan dengan mengambil order. Nasi goreng dan teh panas pot besar. Tapi dia punya pot besar, alahai…… Macam sebelum-sebelum ni memang besar. Mmmmm…. Dining roomnya selesa. Serius.

Nasi goreng sini paling sedap rasanya sebab ada flavor. Ada warna nasi goreng yang pedas-pedas. Yang penting takder sayur. Rina keluarkan ikan bilis, ikan kering dan rendang sebagai penambah perisa.

Owh…! Line tepon dah mula sedikit demi sedikit hilang masa on the way ke Bamboo dan berlanjutan hingga ke Dovan. Dah tak boleh nak update status. Huhuhuhu…

IMAG2952

IMAG2953

IMAG2957

Sambil makan melayankan cuaca yang semakin sejuk. Disusuli dengan hujan renyai-renyai dan semakin lebat. Semakin sejuk la jawabnya.

Orang lain dah siap pakai windbreaker sebab sejuk. Aku? Hanya mampu berselimut dengan selendang merah itu jer. Huhuhuhu… Padan muka aku.

Throwback sikit, masa mula sampai Kathmandu, aku plan nak beli windbreaker dan beberapa helai baju tuk tahan sejuk. Sekarang, baru aku teringat yang sebenarnya aku tak beli sehelai pun. Now, dah sejuk, aku takder baju sejuk / windbreaker. Yang tebal ada la. Tu tuk malam. Arghhhh…!!!

Hujan pun, kami kena teruskan perjalanan. Aku bergantung harap pada baju hujan ni jer la tuk tahan sejuk. Aku positifkan minda yang, kalau pakai windbreaker pastu baju hujan, nanti panas juga maaaaaaa……hahahaha.

Jam 2.46 petang, kami sampai di Himalaya. Yup, hujan masih belom berhenti. Kami berehat sekejap sambil tunggu kawan-kawan dibelakang.

Sambil trekking dalam hujan tu, dok layan kepala yang kadang-kadang berdenyut, adakah itu AMS? Mmmmm….. Boleh ker aku sampai ni? Kang menyusahkan orang plak. Aku pun jalan lagi. Sambil makan gula-gula fox yang aku beli di Kathmandu. Then, terikir pula, bahawa makanan ringan seperti biskut or jajan or kurma, apa pun aku tak bawa. Selalunya aku bawa. Clumsy nya aku kali ni. Nasib baik ada teman-teman yang kadang-kadang keluarkan jajan, diaorg ajak. Terisi perut. Waaaaaaaaa……tragiskan kisah aku. Kahkahkahkah…

Jauh lagi perjalanan ni. Macam-macam benda menerjah ke minda ku. Owh…! Album wedding Nas and Bino belum siap. Arghhhhh….!!! Mati la.

IMAG2960

IMAG2963

IMAG2964

IMAG2965

Kami berhenti berehat sekejap di satu batu besar. Ala-ala Gua Azan (Gunung Batu Putih). Sedia menanti, Ram dan Hari. Sambil menantikan Rina, Daya dan Fadi, melayan pemandangan lembah dan sungainya. Perghhhhh……lawa sungguh. Dari sini, boleh kelihatan juga Duerali. Yup….itulah destinasinya.

Kami tiba di satu jambatan kayu yang perlu kami lintas. Diakhir lintasan jambatan tu, aku macam terkejut skit sebab hujung tu adalah salji. Jakun sikit la. Maklum la first time jumpa salji. Aku sedikit excited. Dari jauh, Jerol melambai-lambai tangan memberi isyarat agar mempercepatkan lintasan.

Setibanya aku dekat Jerol, beliau menjelaskan bahwa ini kawasan runtuhan salji. Tadi tu adalah saki baki salji yang jatuh dari atas. Bawah tersebut adalah sungai. Maka tak tahu berapa tebal salji yang kita pijak itu. Setiap saat dia cair. Silap haribulan, ais itu pecah dan kita akan jatuh dalam sungai.

Oooooo…..baru pakcik tahu. Lihat diseberang sana, kelihatan banyak juga kepingan ais yang besar-besar jatuh. Mmmmm…

IMAG2983

IMAG2984

IMAG2986 copy

Lebih kurang 8 jam perjalanan, kami selamat tiba di Duerali (5.00 petang). First guest house tutup. Kami naik ke atas. Alhamdulillah, buka.

Jerol booking bilik macam biasa. Ram dan Hari akan meletakkan beg di dalam bilik yang telah dibooking. Aku dan Jerol, satu potter. Rina, Fadi dan Daya, 1 potter. Teringat aku masa beg potter aku dan Jerol yang sangat berat berbanding yang satu lagi. Jerol kata, ‘perkakas make-up Ben jer dah 2kg. Macam mana tak berat.’ Hahahahahahaha…

View lembah di sini tak kurang superbnya.

Rehat sekejap, pastu macam biasa nak gi mandi. Kat Duerali ni memang sejuk ok. Bukan sejuk biasa-biasa. Tapi gigih nak pergi mandi. Hujan lagi. Bilik air cun kat Duerali ni berbanding yang sebelum-sebelum ni. Nak tahu apa jadi masa aku nak mandi tu, baca kat status pesbuk aku kat bawah ni. Hahahahahahaha…

Screenshot_2015-07-01-09-54-32 copy

But don’t worry. Bagi mereka yang gigih….gigih….gigih….gigih…..nak juga mandi. Mereka yang jenis bau badan busuk giler bila peluh dan perlu mandi, ada HOT WATER ok. Bayar jer. Rs 150/bath. Mudahkan. Dengan duit, dunia pun boleh beli. Hihihihi…

Di Duerali ni, bukan kami sahaja ada. Pendaki Singapore pun bermalam di sini. Pastu ada sorang lagi pendaki mat salleh.

Tahukah anda, apakah kegunaan antena dalam gambar di atas? Yup… Betul tekaan anda. Jawapan korang sama dengan aku. Sesampai jer sini, aku dah terbayangkan sini akan ada line telefon.

Jawapan tersebut, meleset sekali. Hahahahahaha……. Antena ini adalah untuk LAN. Haaaaaaa….mesti dah garu kepala dan kerut keningkan. Tak tahu la tu apa itu LAN. Its term for LOCAL AREA NETWORK. Antena ini menerima signal untuk talian telefon berkabel. Not for cellular. Dalam talian itu juga dibekalkan data internet. Perkakasan penghala (router) akan memancarkan signal yang kita kenali wifi. Jika nak signal tu, sila jumpa tuan guest house untuk password. Jangan tak bayar pula.

Faham tak penjelasan saya di atas. Mujur aku ambil subjek telekomunikasi kat poli dulu. Hahahahahahaha……. (jika salah, mohon maafkan).

Selesai pengurusan diri dan dah pakai baju tebal-tebal pun, masih sejuk. Lepak kat dining room sebab lebih panas katanya. Tapi macam sejuk jugak jer. Kami re-quest blanket. Yes…dapat percuma. Hahahaha… Hari pun bawa dan letakkan dalam bilik kami. Bagus la Hari ni. Jaga sungguh customers.

Sambil lepak tu, update status. Memandangkan signal telefon dah putus, kami pun sewa jer wifi guest house. Rs 300/use bersamaan lebih kurang RM 10.xx.

Sambil-sambil tu kami sempat tengok group Vietnam dok update status tentang holiday mereka yang fun itu. Waaaaaaaa……..

Jam 8.00 mlm, selesai Maghrib dan Isyak, Hari akan datang dan, ‘dinner ready’.

IMAG2997

Tak tahu nak buat apa, kami lepak bilik dan tidur. Tilam pun sejuk. Arghhhhhh…… Tapi ok bila dah lama. Bila kita buka blanket, terus sejuk semula. Hahahahaha….